السبت، 9 أغسطس 2008

كارت شحن ودكتور حواجب يا ولاد الحلال

- الو، أنا ....... مدام ........إديتني تليفونك علشان موضوع العريس,، انا العريس...
- اهلا وسهلا، انا ......... معاك..
- ايه ده، يعني انتي العروسه شخصيا؟
- ايوه..
- طيب باقولك ايه، انتي عندك تليفون ارضي ينفع اكلمك عليه؟
- لا، للأسف انا مش في البيت دلوقتي..
- طيب قولي لي، مدام .............. قالت لي انك طويله وبيضا وحلوه، هو الكلام ده بجد؟
- والله الحمد لله، انا طويله، لكن ولا بيضه ولا حاجه، أظن شكلي عادي والحمد لله..
- شكلك عادي ولا شكلك حلو،، تفرق كتير!!!؟؟ يعني انا مثلا اقدر اقول على نفسي، طويل، وابيض، ووسيم وشكلي امور....
- والله كل واحد يقول اللي عايز يقوله، اللي اعرفه عن نفسي اني والحمد لله مقبوله الشكل.، كل عيبي اني مليت شويه السنتين اللي فاتوا، وده امر سهل، باحاول اظبطه دلوقتي، ومش هاياخد مني شهر بالكتير.
- ايه ده، يعني وزنك كام يعني؟؟
- يعني، بقى كتير شويه، لكن ربنا يسهل ان شاء الله وابقى عاديه تاني في اقرب وقت..
- باقولك ايه، انا عندي ...... سنه، بأشتغل.....، مطلق,وعندي طفلين ، ممكن تكلميني شويه عن نفسك؟
- انا دلوقتي في الشارع، مش هاعرف اتكلم،،، ممكن شويه ونتكلم تاني لو سمحت!!
- طيب، باقولك ايه، انا معنديش رصيد، ممكن تبقى تتصلي انتي؟

هو كده من اولها، يالهويييي،،،،

- حاضر، مفيش مشكله!!!

و بعد نص ساعه

- الو، انا ...............
- ايوه، اهلا اهلا،، بصي بقى، باقولك ايه، ما بلاش موضوع الكلام ده على التليفون وخلينا نشوف بعض ونتكلم احسن!! ايه رأيك؟
- طيب، اديني فرصه استأذنهم في البيت واشوف المفروض اعمل ايه..
- طيب، بصي، كلميهم، وشوفي، هو انتي فين دلوقتي؟
- في المعادي..
- لو قريبه من المترو، حطي نفسك في المترو وتعالي، أنا في مدينة نصر.... انزلي من المترو وخدي تاكسي!!! ولااقولك، امشي حبه، ممكن تخسي شويه، وادينا وقتها نكتب الكتاب ونعمل الفرح مره واحده مش لسه هانستنى لما تخسي!!!

يانهار مطين بطين،،، هو انا اللي هاخد بعضي واروح عنده في مدينة نصر!!! وكمان تريقه... وقله ادب............ما علينا لما نشوف اخرتها....

و بعد ربع ساعه تاني

- اخويا الكبير وافق نقعد شويه ونتكلم مع بعض،،، ممكن تتفضل في المعادي عندي هنا مكان ما انا قاعده وتقول اللي انت عايزه!!! انا مش هاقدر امشي لغايه مدينة نصر!!! كده هاوصللك بعد بكره!!!!
- ايه ده، مش انتي قلتي هاتيجي ؟
- لا معلش،،، انا اصلا مش باشوف حد لوحدي، وبما ان مفيش حد فاضي يكون معايا دلوقتي علشان اشوفك، وبما اني كده او كده بره البيت ممكن تيجي مكان ما انا موجوده نتكلم شويه...
- ايه ده، يعني بتطبقي نظريه "اللي عايزني يجيني انا ماباروحش لحد"؟ ايه ده بقى،،؟؟
- ايوه، حاجه زي كده،، مش انت العريس، اللي المفروض ييجي يشوف العروسه؟ يبقى انت اللي تيجي
- وبعدين يا فندم انت الراجل، اللي المفروض يتعب علشان يوصل للست،، ولا ايه؟ يعني جاملني، ولو في اول مره نتعامل فيها مع بعض!!!
- ايه ده، بس ماتقوليش كلمه راجل دي، ايه العقد دي؟ ده انا كنت فاكرك جدعه وبسيطه ومش بتاعه الأفكار المعقده دي!!!! بصي، انا والله عندي شغل لازم افضل قريب منه ناحيه منطقة المطار!!! ولازم انتي تقدري ظروفي، والله دي الحقيقه، علشان خاطري تعالي على نفسك شويه وتعالي!
- باقولك ايه، تعرف ا"لان لو نوتر" اللي في الميرغني،،، انا مش باعرف اروح غير هناك!!!!!!!!!؟؟؟
- ايه الأسامي المكعبله دي؟ ما علينا،، المرغني ايه بس؟ طيب ما انتي اللي يجيبك لغايه الميرغني يخليكي توصلي لغايه مدينة نصر ،، ايه العقد دي بقى؟!!!!

اتغظت، وقررت انهي الموضوع لغايه كده،،،، أنا اللي عندي مراره واحده ومش ناقصه كمان أعيش من غيرها!!!!!

- باقولك ايه، ما ايه رأيك آجي تحت بيتكم ونقعد نتكلم قدام البيت على دكه البواب، ده حتى يبقى احسن لك واوفر لك،،
- والله فكره،، حتى بالمره تطلعي عندنا، تكلمي ماما وتشوفي كمان هاتجيبي لي شبكه شكلها ايه!!!
ظريف،،،،،،،،،، والله العظيم ظريف،،،
- ماهو اللي بيحصل تقريبا هو كده،،،بص، عشر دقائق واكلمك تاني...
- بس انتي وافقتي و هاتيجي، صح؟؟

قررت اني مش هاشوفه لوحدي مهما حصل،، ده شكله مش مظبوط خالص،، ايه النيله دي!!

- الو،،، بص، انا قررت حاجه، انا هاجي لمكان قريب منك بس هاجيب طنط "خالتو "معايا اهي دلوقتي بدل امي....
- ايه ده، مش انتي قلتي هاتيجي لوحدك؟ على العموم ده حقك،،، براحتك..
- طيب بص، خلي الموضوع ده بكره،،، علشان هي مش فاضيه النهارده..
- يووووووووووه، مش انتي قلتي اصلا هاتيجي لوحدك،،، ايه لزمه انك تستني طنط وعمو !!! هو انا هاخطفك ولا هاعمل فيكي ايه يعني؟؟ وبعدين بكره ممكن اكون مسافر في شغل بره القاهره...
- معلش، خليني براحتي،،، بكره ان شاء الله ابقى كلمني قوللي هاتكون في القاهره ولا مسافر..

الساعه 5 العصر تاني يوم،،، ميسد كول!!!!!!! طبعا قررت اطنش،،، والله ما هارد عليه!!! كفايه المكالمات بتاعه امبارح..
اتصل تاني بعد ربع ساعه...طبعا رديت بسرعه البرق قبل ما يقفل ويعتبر ان الرنتين عباره عن مكالمه وانا اللي ماردش عليها....

- الو، ازيك،، انا ما سافرتش النهارده على فكره،،، هاه، هانشوف بعض امتى بقى وفين؟
- لا معلش، اسفه خالص،، بص، انا فكرت وقررت اني مفيش حاجه اسمها اني اجي ناحيه بيتكم،،، انت اللي تتفضل تيجي،، وانا واخويا هانكون في استقبالك في اي مكان في المعادي،،،،، تشرف وتأنس..
ايه ده، انتي وعدتيني،،،، ايه العقد دي!!! على فكره انتي مش بسيطه خالص ولا بتعرفي تقدمي تنازلات!!!وكمان بترجعي في كلمتك!!!! انتي ايه بس اللي حصلك ، مش دي .......... اللي كلمتها امبارح!! ايه اللي غيرك كده؟؟

طبعا عند هذا الحد، بدأت كل علامات التعجب تترسم على وشي.....يا وقعه زي بعضها،، ده اهبل باين عليه!!! هو انا اعرفه قبل كده علشان يحس اني اتغيرت ولا اتنيلت!!

- باقول لحضرتك ايه، مش معنى اني كبرت ووصلت للسن ده ومش متجوزه اني اقدم تنازلات من اولها،،، انا مش محتاجه راجل في حياتي غير علشان يهتم بيا ويتعب علشاني ويشيل همي!!!!وبعدين انت بتقولي اجي لغايه عندك، وبالليل، فكرت هارجع ازاي تاني في عز الليل؟ فكرت هاركب تاكسي وانا مش عندي عربيه وانت اللي عندك عربيه مش هاتتحرك من مكانك علشان توصللي؟ انت فكرت في راحتك انت بس!!!
- بصي،، بلاش الكلام الكبير ده،،،كبرتي ايه وبتاع ايه ،،، وبعدين انتي كده بتظلميني،،، كده بتحكمي عليا بحاجات مش فيا خالص!!!!!!!!! انتي صدمتيني فيكي!!!! انتي قلتي كلام دلوقتي جرحني خالص، وزعلني!!!
- معلش، مش قصدي، بس انا قصدي اقولك ان اخر منشور وصلني عن الرجاله بيقول ان في الحاله دي الراجل بيتحايل على الست (العروسه يعني) علشان يريحها ويروح مكان ما هي عايزه وفي المكان اللي هي تختاره وترتاح للمقابله فيه! مش بيفاصل في الموضوع ويحاول يخليها هي اللي تروح اقرب مكان يناسبه!!!!
- طيب يا ستي،،، انا من ايدك دي لإيدك دي،، شوفي انتي عايزه ايه وانا اعمله علشانك!!!! انا تحت امرك، بس لما اجي ناحيتكم تحتفلي بيا وتكرميني اخر كرم،،، عايز غدوه حلوه كده، جوزين حمام وخلافه، واهو كله علشانك في الأخر!!!

ايه الكلام السخيف ده؟!! هي بقت كده كمان!!!! ملامحي كلها اصبحت عباره عن علامة تعجب كبيره واتغير مكان حواجبي واتنقلوا مسافه خمسة سنتي فوق مكانهم الطبيعي،......... هو فعلا اهبل، صحيح، مفيش غير كده،، هو اهبل؟؟ ايه المصيبة اللي وقعت على دماغي دي!!!!

- شكرا على ذوقك،،، وربنا يقدرنا نكرمك اخر كرم!!!!.
- طيب بصي،،، هاجي لك المعادي زي ما انتي عايزه،،،،بس، في......................ن الو......... الو.................. ....ن..........تيت، تيت، تيت، تيت.......

الخط قطع،،،،،،،،، ومن اسبوع لا حس ولا خبر!!!!!!!!!!! يا حرااااااااااااام، اكيد مش قادر يجيب كارت شحن جديد!!!!!!!!!!!
مطلوب من اهل الخير، كارت شحن للعريس الأمور علشان يعرف يكلم اي عروسه تانيه ويتأهل بقى.....
وياريت لو علشاني انا دكتور تخصص اعصاب وحواجب ، يمكن يعرف ينزل حواجبي تاني لمكانها الطبيعي!!!

ليست هناك تعليقات: