الجمعة، 22 أغسطس 2008

اكيد بتهزري.................

وحشتيني، وفي سؤال عايزه اسألهولك من شهور طويله!!!! هو انتي مشيتي بجد ولا بتهزري ؟ ما انتي عملتيها كتير!! بتعرفي تأدي الدور بجداره لغايه مانصدق انه بجد!!!
كام مره اقنعتيني ان كل الشيكولاته اللي باحبها خلصت، ولما افقد الأمل واضطر احترم نفسي واكمل النظام الغذائي بتاعي تيجي في اليوم المفتوح اللي ممكن اكل فيه كل حاجه وتعملي لي مفاجئه، ما انتي كنتي شايله كل الشيكولاته علشان خاطري!!!مش كنتي بتعملي نايمه لغايه ما اجي واتدفي في السرير جنبك وفجأه تبدأي تكلميني!!!! وتقولي لي انك صاحيه من الأول بس كنتي بتهزري معايا!!!!
مش القطط فصلوا سلك التليفون وفضلت اتصل ومفيش اي رد من ناحيتك، واتفزعت، ونزلت من الشغل اجري علشان اطمن عليكي،،، يومها كان قلبي هايقف من الرعب، وطول الطريق وانا باسأل نفسي، هو ممكن يكون للدنيا اي شكل من غير وجودك فيها؟ ازاي ممكن يكون في نورللشمس وانتي مش موجوده، وازاي يكون في احساس بالشوارع والبيوت والمحلات ، ولا حتى ملامح للوشوش!!!
فعلا كان قلبي هايقف وانا بافتح الباب بالمفتاح، كأن حياتي كلها مرهونه بالصوره اللي هاشوفها لما الباب يتفتح...وفي خلال الثواني دي، ظهرت كل الأفكار السوده وعاشت جوه دماغي!!! ولما دخلت البيت ولقيتك نايمه ولما قربت منك علشان اشوفك نايمه ولا.........!!!!!!!! فتحتي عينيكي وقلتي لي "ايه اللي جابك دلوقتي؟ مالك؟ انتي تعبانه؟ حصل حاجه في الشغل؟ " حسيت وقتها ان روحي رجعت مكانها في جسمي!! وفي اقل من ثواني حسيت ان الدنيا نهار فعلا، وشفت الشمس طالعه بالرغم اني جوه البيت ،، ودخلت بسرعه اعمل لك فطار، ما انا كنت نزلت من غير ما احضر لك فطارك النهارده!!! انا اسفه، مش عارفه عملت كده ازاي، ومش عارفه ازاي كنت بارفض لك طلب ولا كان ممكن احسسك اني تعبانه من خدمتك!!
بعد الموقف ده ما عدى،، وبعد ما اطمنت عليكي، افتكرت ان كل موقف زي ده ممكن يعدي بسلام... مش قلت لك انتي بتهزري،،،!!!!! قولي لي ان الموقف التاني عدى هو كمان بسلام!!!
تعرفي نفسي في ايه؟ بلاش اقولك علشان ما تزعليش،،،ما انا عارفه ان الحاجه الوحيده اللي كانت بتزعلك، وساعات كتير بترفع عندك الضغط والسكر انك تحسي اني باحلم بحاجه وانتي مش قادره تحققي لي حلمي!
ربنا يسامحك، عودتيني ان احلامي اوامر! دلوقتي بقيت اخاف احلم، ده الحلم عبئ وتحقيقه مشوار وجهد....
بصي، بتهزري ولا بتتكلمي جد، مش هايفرق كتير،، ما انتي كده او كده مش موجوده معايا! اقولك على سر، انا كويسه دولقتي، كنت تعبانه جدا لكن بعد شويه وبعد ما دعواتك بعتت لي ناس كتير تقف جنبي، خلاص، بقيت كويسه!! هاغير شغلي، معروض عليا شغل تاني بمرتب كبير!! ده انا بقيت مديره... وممكن كمان قريب اوي اجيب عربيه حلوه،، على الزيرو، مش انتي قلتي اني لازم اجيب عربيه على الزيرو؟!! حاضر ياستي، بس انتي تأمري!.بس كان نفسي تركيبها معايا........... فاكره؟ فاكره فسحنا مع بعض ومغامراتنا وانا لسه باتعلم السواقه؟ على فكره، انتي جيتي على نفسك واستحملتيني كتير لغايه ما بقيت سواقه محترفه.......
وعلشان تطمني كمان، انا بدأت اخلي بالي من نفسي، واحبها زي ما بابا كان بيقوللي..... مش باب دايما كان يقوللي حبي نفسك شويه، واهتمي بيها!!!!!!!!! قولي له ان بنتك سمعت الكلام،،،بتروح الجيم وبتخرج وبتتفسح وبتشوف الناس!! مش كده كويس؟
اه صحيح!!!! انتي عامله ايه مع بابا؟؟؟ لسه بتناقروا مع بعض؟ لسه الحوار بينكم يهلك من الضحك؟
ضحك............... ضحك............ قولي لي صحيح، يعني ايه كلمة ضحك دي؟؟ حاسه اني فاكراها، لكن مش عارفه افتكر كانت ازاي!!! ولا بتحصل فين وليه؟!! مش تحاولي تساعديني وتفكريني بمعنى الكلمه دي!! ولا اقولك، تقدري تعلميني معناها وازاي ممكن امارسها واحس بيها وانا لوحدي من غيرك!! انا زعلانه منك جدا، فعلا زعلانه، انتي نسيتي تشرحي الدرس ده ونسيتي تفهميني ازي ممكن اضحك وانتي بعيد عني!!! ازاي ممكن اعيش حياه عاديه انتي مش جزء منها!!!!! ازاي اليوم ممكن يعدي من غير ما اتكلم معاكي واحكي لك على كل حاجه حصلت في اليوم ده بالتفصيل!!!!! للأسف، الدرس اللي ضاع من منهج حياتي مفيش مدرس تاني ينفع يشرحه غيرك علشان كده هافضل مش فاهمه حاجه لغايه ما اجيلك !!
على فكره، رمضان قرب.... كل سنه وانتي طيبه..... قولي لبابا كمان... كل سنه وهو طيب.... وحشوتني.......كل يوم اسأل نفسي نفس السؤال "ممكن يكون في رمضان وعيد وحياه عاديه وانا بعيد عنكم؟؟"

هناك تعليق واحد:

Ashraf Azim . يقول...

ربنــا يكرمك بالخير .. و يحقق ليكى كل أمنياتك ، و يذكرك بهم دايماً و كل حاجة تبقى فله معاكى .